INTRO


Hei på Dere !!

Denne bloggen er et resultat av at jeg gikk avgårde å ødela ryggen min såpass at jeg ble sengeliggende.

Siden mitt yrkesaktive liv startet som trettenåring så kan jeg vel melde om at denne tilværelsen gjør at jeg må finne på noe for ikke å gå på veggen.

Derfor lager jeg denne for at jeg skal ha noe å gjøre og for at Dere skal få gode oppskrifter og innspirasjon.

Jeg kan vel si med en gang at jeg er ikke så flink til å forklare meg skriftlig så du trenger muligens litt basiske matlagingskunskaper, men ikke la deg skremme for det. Alle kan lage mat hvis de vil.

Her skal jeg dele mine erfaringer, historie og ikke minst mine oppskrifter som stammer fra lokale etablissemang i hele europa.

Jeg er utdannet kokk og har jobba på hovedsakelig restauranter i hele Europa men har også vært innom hotellkjøkken og storkjøkken (inst)

Har Dere noen spørsmål eller trenger oppskrifter så er det bare å spøre skal jeg gjøre mit beste for å svare Dere.

Alle oppskrifter er ommregnet til Norske forhold og bassert på råverer som du kan finne i din lokale matbutikk.

Jeg er av den oppfattning at i god mat skal det brukes fett, altså i disse oppskriftene er det meierismør, seterrømme og kremfløte.

Håper dette blir så morro som alle bloggere skryter av så får Dere ha god lesning.



Søk etter oppskrifter

onsdag 5. oktober 2011

Verdens beste ostekake.!!

'
Denne oppskriften rappa jeg med meg da jeg jobbet en sommer på den Franske Riviera'n.

Den er for Norsket og omregna til Norske mål men smaker slik den gjorde der nede.
Den skal stekes men den blir kremete og ostete og masse smak.

Denne bør du prøve den er super digg!!

BUNNEN :

1 hel pakke Digestive (alternativ er 50 % marie kjeks)
200-250 g meierismør.
1 ts    kanel
1/2 ts kardemomme.

OSTEMASSE :

400 g coop kremost naturell
200 g seter rømme
30   g Mayzena
4   ss sukker
2   ts vaniljesukker
2  stk eggeplommer
20 gr meierismør


BUNNEN :

1. Smelt smør til bunnen.
2. Ha kjeks og krydder i en blender og lag kjekspulver.
3. Når smøret er smelta putter du kjekspulveret i kjelen sammen med smøret og blander godt.
4. Bruk en 23 cm springform eller en paiform.
5. Trikset er at bunnen skal oppover kanten av forma, ca 2-3 cm slik at det blir en paifassong.

Ostemassen :

1. Ha alt opp i en mixebolle bortsett fra smøret og kjør mixer i høy hastighet til det har en tykk og kremig  konsistens. så rører du inn det smelta smøret.
2. Fyll så bunnen med kremen.
3. stekes på 150  grader i 40 min.


Når den er ferdig har den noe som kan minne om en hinne på toppen og den kjennes ut som den er flytende inni men dette er riktig, alt blir kremete når den blir kald.

Avkjøl en time på benken før den settes til avkjøling i kjøleskap.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar