INTRO


Hei på Dere !!

Denne bloggen er et resultat av at jeg gikk avgårde å ødela ryggen min såpass at jeg ble sengeliggende.

Siden mitt yrkesaktive liv startet som trettenåring så kan jeg vel melde om at denne tilværelsen gjør at jeg må finne på noe for ikke å gå på veggen.

Derfor lager jeg denne for at jeg skal ha noe å gjøre og for at Dere skal få gode oppskrifter og innspirasjon.

Jeg kan vel si med en gang at jeg er ikke så flink til å forklare meg skriftlig så du trenger muligens litt basiske matlagingskunskaper, men ikke la deg skremme for det. Alle kan lage mat hvis de vil.

Her skal jeg dele mine erfaringer, historie og ikke minst mine oppskrifter som stammer fra lokale etablissemang i hele europa.

Jeg er utdannet kokk og har jobba på hovedsakelig restauranter i hele Europa men har også vært innom hotellkjøkken og storkjøkken (inst)

Har Dere noen spørsmål eller trenger oppskrifter så er det bare å spøre skal jeg gjøre mit beste for å svare Dere.

Alle oppskrifter er ommregnet til Norske forhold og bassert på råverer som du kan finne i din lokale matbutikk.

Jeg er av den oppfattning at i god mat skal det brukes fett, altså i disse oppskriftene er det meierismør, seterrømme og kremfløte.

Håper dette blir så morro som alle bloggere skryter av så får Dere ha god lesning.



Søk etter oppskrifter

onsdag 5. oktober 2011

Calzone fra Italia

Deigen på denne kan med stor fordel også brukes som pizza bunn.

Oppskriften stammer fra Italia.

DEIG:

425 g hvetemel
250 g vann
1 pose tørrgjær
1 1/2 ts salt
2 ss olivenolje
litt oregano

FYLL :

Fyllet er jo egentlig helt opp til deg.
men her er et forslag.

Jeg bruker da :

Coop pizza topping ferdig på glass.
revet mozarella
vanlig pizzaost
parmezan
pepperoni
smårettskinke eller bogskinke.

mengden er jo også opp til deg men jeg vil på det sterkeste anbefale og bruke flere typer ost i samme calzone dette gjør at den blir saftig og med mye smak.


1. elt sammen deigen i mixer og la den gå en stund slik at den er godt blandet.
2. sett til heving i 45 min under klede.
3. ta den ut av bollen og del i 6 deig emner, legges på et brett og heves ytterligere i 15 min.
4. kjevle ut deigemnene slik at de blir ovale.
5. legg på ønsket mengde saus
6. legg på ost,skinke og pepperoni ( eller eget fyll )
7. brett sammen endene slik at det danner en halvmåne.
8. knip sammen kantene godt slik at det blir helt tett.
9. klipp to flenger på toppen ( det høyeste punktet )
10. stekes ved 250 grader 8-10 min til den får en gylden farge.

Jeg steker denne på pizza stein i ovnen og husk da at stenen skal legges i ovnen når du setter den på til oppvarming ..

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar