INTRO


Hei på Dere !!

Denne bloggen er et resultat av at jeg gikk avgårde å ødela ryggen min såpass at jeg ble sengeliggende.

Siden mitt yrkesaktive liv startet som trettenåring så kan jeg vel melde om at denne tilværelsen gjør at jeg må finne på noe for ikke å gå på veggen.

Derfor lager jeg denne for at jeg skal ha noe å gjøre og for at Dere skal få gode oppskrifter og innspirasjon.

Jeg kan vel si med en gang at jeg er ikke så flink til å forklare meg skriftlig så du trenger muligens litt basiske matlagingskunskaper, men ikke la deg skremme for det. Alle kan lage mat hvis de vil.

Her skal jeg dele mine erfaringer, historie og ikke minst mine oppskrifter som stammer fra lokale etablissemang i hele europa.

Jeg er utdannet kokk og har jobba på hovedsakelig restauranter i hele Europa men har også vært innom hotellkjøkken og storkjøkken (inst)

Har Dere noen spørsmål eller trenger oppskrifter så er det bare å spøre skal jeg gjøre mit beste for å svare Dere.

Alle oppskrifter er ommregnet til Norske forhold og bassert på råverer som du kan finne i din lokale matbutikk.

Jeg er av den oppfattning at i god mat skal det brukes fett, altså i disse oppskriftene er det meierismør, seterrømme og kremfløte.

Håper dette blir så morro som alle bloggere skryter av så får Dere ha god lesning.



Søk etter oppskrifter

torsdag 13. oktober 2011

Litt frustrasjon !!


Jeg har mange år bak meg som kokk og får mange spørsmål om mat.
Alt fra hva som er sundt, slankende bra for ditt og bra for datt.
Jeg prøver å være høflig å svare så godt jeg kan.
Men nå skal jeg klage litt og jeg skal komme med litt tips til dere som kjenner kokker eller som har gjort dere opp en mening om folkeslaget.
For det er det det er, et eget folkeslag.
Som restaurant kokk har du lange dager i et hett miljø.
Det er en spesiell humor og det er spesielle mennesker som jobber der, Å er du ikke det blir du det.
Det går hardt for seg og i mange tilfeller kan det være på grensen til det ekstreme.
Jeg skal komme med noen eksempler senere.

Jeg vil da begynne med at det å være i selskap hos gamle tanter kan bli mye gøy og mange rare øyeblikk.
Se for deg følgende situasjon.
Du er invitert til et familiemedlem som har laget mat, å det rare er at det finnes kun to typer mennesker når det gjelder mat i hjemmet. Det er husmoren som lager det hun lærte av sin mor som lærte av sin mor osv. og som mener at dette er skikkelig mat ikke sånt fjas, i de fleste tilfeller er dette riktig og god mat med lange tradisjoner, her har du ikke mye å frykte så¨lenge saltet står på bordet.
De du derimøt skal frykte er de som går under den andre kategorien nemlig hobby kokken,
denne personen leser alt av bøker og er skapt for å prøve å imponere.
Dillemma : du kjenner denne personen å vet at det måltidet du nå skal smake har han brukt hele dagen på å lage til.
Ved ankomst drar han deg inn på kjøkkenet for at du skal smake på sausen og for å vise frem de fantastiske kjøkken redskapene han har fått siden sist.
Redskaper som er helt unødvendige men det sto i en bok og da trenger vi det.
Det du nå får smake er så langt unna en kulinarisk opplevelse som det går an å komme og det smaker gamle tøffler av det du får servert.
Hva gjør du ?
De fleste leverer en frase som "dette har du gjort før" eller "dette blir spennende"
men jeg derimot har funnet ut at den egentlige grunnen til at dette skjer er for at hobbykokken har kommet opp med en kreasjon så langt utenfor sitt eget smaksfelt at han trygler om hjelp for å redde stumpene.
Derfor tar jeg skjeen i egen hånd å redder dagen.

Da er det gøy å sitte senere å spise mat og høre all skryten som vennen får.
Og dernest få spørsmålet fra de øvrige gjestene " ja dette var godt, hva syns kokken ?
Ja du skulle bare vist.......

En annen ting som er gøy men vansklig er når en bekjet ringer å spør hvor lenge skal en biff steke?

Det er mange spørsmål men jeg bruker ett standard svar, til den er ferdig.

Tilbake til det ekstreme miljøet som utspiller seg på restaurantkjøkken verden over.
Jeg nevner ikke navn og sted men skal fortelle en liten historie,.

Jeg var lærling på en fornemm restaurant og kom som vanlig på jobb en dag.
I dag skal vi rense grønnsaker fikk jeg beskjed om og forsvant inn på kjøla for å hente varene.
I det jeg åpnet opp døra fikk jeg se to av de ansatte som renset sine egne grønnsaker så å si.
Eller hadde sex om du vil.
Slike ting hender jo ikke ofte men jeg kan anbefale å se filmen Waiting eller orginal tittel Eat This.

Vel dette var dagens frusterasjon.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar