INTRO


Hei på Dere !!

Denne bloggen er et resultat av at jeg gikk avgårde å ødela ryggen min såpass at jeg ble sengeliggende.

Siden mitt yrkesaktive liv startet som trettenåring så kan jeg vel melde om at denne tilværelsen gjør at jeg må finne på noe for ikke å gå på veggen.

Derfor lager jeg denne for at jeg skal ha noe å gjøre og for at Dere skal få gode oppskrifter og innspirasjon.

Jeg kan vel si med en gang at jeg er ikke så flink til å forklare meg skriftlig så du trenger muligens litt basiske matlagingskunskaper, men ikke la deg skremme for det. Alle kan lage mat hvis de vil.

Her skal jeg dele mine erfaringer, historie og ikke minst mine oppskrifter som stammer fra lokale etablissemang i hele europa.

Jeg er utdannet kokk og har jobba på hovedsakelig restauranter i hele Europa men har også vært innom hotellkjøkken og storkjøkken (inst)

Har Dere noen spørsmål eller trenger oppskrifter så er det bare å spøre skal jeg gjøre mit beste for å svare Dere.

Alle oppskrifter er ommregnet til Norske forhold og bassert på råverer som du kan finne i din lokale matbutikk.

Jeg er av den oppfattning at i god mat skal det brukes fett, altså i disse oppskriftene er det meierismør, seterrømme og kremfløte.

Håper dette blir så morro som alle bloggere skryter av så får Dere ha god lesning.



Søk etter oppskrifter

onsdag 19. oktober 2011

McDonald's, kan det kalles mat??

Jeg tar forbehold om at det er mine meninger og oppfattninger som kommer til grunn for denne artiklen og ingen i McDonald's konsernet har fått anledning til å lese og eller kommentere dette!!!
Bildene er hentet fra Kjedens egen hjemmeside.


I helga lot far seg enderlig overtale, etter stort påtrykk fra arvingene så dro hele familien på 5, til familierestauranten McDonald's.
Det skal sies at denne kroppen er ikke den som besøker dette etablisementet oftest, siste besøk jeg hadde var i julestria i 1983.
Da hadde denne fantastiske Rock'n Roll, Amerikanske, hamburgerkjeden akkurat satt sine føtter ned i hovedstaden.
Køen sto helt ut på gata og de stolte voksne som stod bak disken og serverte rykende varm, god mat fra USA gjorde så godt de kunne med å spa maten ut til sultne kunder med skrikende unger og pakkelass helt opp til taket.
Men MYE har forandret seg siden den gang.

Vi kom da altså inn på "restauranten" på en Lørdag ettermiddag og ble møtt i døra av hovmest....
nei, ikke det. Vi ble møtt av 25 unger som hylte å skreik og dro hverandre i håret.
Mens de ropte på mor og far som hadde sit svare strev med å holde sin plass i den noe heller vakklevordne køen.
Men det som gjorde at jeg ble vippa litt av pinnen var de som kom bak oss inn døra, som også hadde et par unger på slep.
Hvor da eldstemann utbasunerer idet familien passerer dørstokken "jeg skal ha det vanlige"
det vanlige tenkte jeg hvor ofte er det normalt å gå hit å spise.
Jo forbausende ofte.
Hva skjer med Ola og Kari Normann som sunt skryter av at vi spiser lavkarbo og dietter. Vi stapper i oss Nutrilett og pulver til den store gullmedaljen og vi går på McDonald og drikker kaffe i lunsjen tett akompagniert av en Mc Salat. som er sunt ...... er det ikke.?
Vel nokk om det, vi kom oss da frem til kassa hvor vi blir møtt av ei ung pen jente i slutten av ca femten og halvt. Som rødmende såvidt så over kassaparatet og deklamerte at det var vår tur.
Vi prøvde å formidle hva vi skulle ha og det var enkelt nok.
Jenta trykket inn på kassa det vi skulle ha og etter fem min så vips var maten ferdig.
Vi tok da våre brett og fant oss et bord i umiddelbar nærhet av lekerommet.

Da for å ta en ting av gangen.
Mat er vel å ta litt voldsomt i. Jeg kaller det ikke mat.
Jeg er ikke kritisk til vanlig og putter i meg alt mulig rart men dette er ikke folkeføde.
På arket som lå på brettet under maten kunne jeg lese at kjøttet her var Norsk og 100 % rent storfekjøtt fritt for fett.
Det er bra tenker du men det er ikke det, for uten fett i en hamburger så blir smaken borte og det blir tørt og kompakt. Det var akkurat det jeg hadde forran meg.
Denne tørre skiven av kjøtt var da lagt imellom to ufattelig kompakte brød som utvilsomt var fulle av sukker.
I mellom herligheten var det tre strimler av isberg salat en tomatskive og to sylteagurkskiver.
Det hele dynket i ketchup.
Jeg ble overrasket at kvalliteten på dette hadde forringet seg så mye på 25 år at jeg tok umiddelbart kontakt med en venn av meg som har en sønn som er ansatt av Ronald McDonald og fikk han til og forklare meg realiteten bak disken hos hamburgergiganten.

Obs Obs Obs skremmende lesning !!!

Er du så heldig at du besøker "restautanten" tidlig på dagen kan du regne med at maten du får har gjennomgått en make over. Varmet opp fra dagen før.
Og ikke nokk med at burgerbrødene er fulle av sukker men for å holde salaten og frukten fersk og "fin" sprøyter McDonald salater og frukt med sukkervann slik at salaten skal holde seg krisp under varmelampa til en heldig kunde vil ha den.
Men tilbake til fakta :

Kjeden omsatte i 2008 for ca 117.5 milliarder kroner på verdensbasis.
Kjeden er verdens største forbruker av salat.
Kjeden skryter av ernæringsmerkingen sin.
Kjeden kaller seg familierestauranten McDonald's


Vi tar en ting av gangen.
At omsettningen er høy forundrer meg ikke, varene som de serverer burde de fått gratis så fortjenesten må være skyhøy.
Men det at kjeden er verdens største forbruker av salat får meg til å stusse.
Hvor blir det av den??
Mine tre barn spiste Happy meal. Ingen salat.
Kona intok en deilig kyllingburger under navnet McChicken med tre strimler salat.
Jeg spiste Quarter Pounder. Ingen salat.
Hvor er all den salaten, eller er det bare i norge vi ikke serverer den for at vi skal slippe å sitte å skrape den av for barna våre.
Jeg ble skuffet, og når du ser på bildet over kassa så fatter ikke jeg at det går ann å servere noe så langt ifra det de mener de serverer.

Men over alt man går så skryter burgerkjeden av den fine gda merkingen sin som viser hvor mye næring du trenger og hvor mye av dette du får igjennom maten.
For en tid tilbake ble det i Sverige gjennomført et test på mat og ernæring hvor McDonald's mat var med.
Jeg har ikke de ressultatene men dette er en morsom historie.
En av de på labben bestemte seg for å gjøre sin egen test da hun fant maten meget dårlig.
Hun tok en typisk "meny" fra McDonald helte drikken i vasken og la burger og pommes frites på en hylle hjemme i sit eget kjøkken.
Hun målte hver dag forandringer i lukt, fasong, utseende ets.
Etter ett år med analyse ble hun sjokkert.
På hylla på kjøkkenet stod fortsatt maten nesten uforandret. Pommes fritesen hadde blitt noe innskrumpet og det samme med burgeren. Brødet noe tørt men tilsynelatende ikke en dag over en uke gammelt.
Men det største problemet var ...INGEN MUGG!!
Hallo !!! våkn opp.
Ett år uten mugg.
Mugg vokser på stein og betong hvor mye næring trenger den.
Ett år uten mugg betyr at i denne maten finnes det 0 næring.
Ikkeno, nada, null, zero absolutt ingen næring. Helt fantastisk man skulle tro det i det minste ville råtne eller tiltrekke seg fluer men nei ikke en shit.
Utrolig men sant.
Og dette fôrer vi våre barn med imens vi putter i oss alt mulig rart for å holde vekta.

Så denne lille greia om at  De kaller seg familierestauranten.
Restaurant.
Smak på ordet, det stammer fra latin "resturo" som betyr og betjene eller stille sulten.
En restaurant skal ifølge lærebøker innen faget ha en servitør/kelner som betjener gjestene ved bordet der de kan velge mat utifra en større meny med kulinariske krumspring.
Servitøren bringer så gjestene drikkevarer og deretter maten de har bestilt.
En restaurant serverer sine gjester og betjener dem.
På McDonald så går du i kassa, bestiller, serverer deg selv, ingen som spør om alt er i orden om maten var god eller spør om du har tilstrekkelig med leskede vin eller øl som man også kan servere på en skikkelig restaurant. når maten er fortært må du selv rydde opp og kaste søppela selv.
Og du forlater stedet med en følelse i magen, som om det skulle ligge en ball der nede av loff.
Og det er ikke så langt fra sannheten, og grunnen er at det de serverer er for tørt så alt blir en stor klump i magen.

Jeg kan ikke i min villeste fantasi se at det er noen som helst forbinnelse mellom ¨McDonald's og en restaurant.
I Guide Michelin kan du lese om de fineste restauranter i verden jeg tror ikke de ville gitt McDonald's en liten stjerne en gang.
Det er mere som et gatekjøkken hvor de tilbereder frossen mat en en restaurant.

Selv på de fleste veikroer og snack barer i dette landet rydder betjeningen bordet og vasker over det etter at gjestene har dratt, på enkelte av disse kommer det også betjening ut med maten til deg.
Jeg fatter det ikke.

Det er skammelig at en så dårlig tilbyder av "mat" skal få lov å kalle seg restaurant men en skikkelig restaurant kan miste heder og ære hvis det er tomt for papir på dassen.
Kansje en av de finere restaurantkritikerene skulle sette sin fot på "restauranten" McDonald's en dag.




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar