INTRO


Hei på Dere !!

Denne bloggen er et resultat av at jeg gikk avgårde å ødela ryggen min såpass at jeg ble sengeliggende.

Siden mitt yrkesaktive liv startet som trettenåring så kan jeg vel melde om at denne tilværelsen gjør at jeg må finne på noe for ikke å gå på veggen.

Derfor lager jeg denne for at jeg skal ha noe å gjøre og for at Dere skal få gode oppskrifter og innspirasjon.

Jeg kan vel si med en gang at jeg er ikke så flink til å forklare meg skriftlig så du trenger muligens litt basiske matlagingskunskaper, men ikke la deg skremme for det. Alle kan lage mat hvis de vil.

Her skal jeg dele mine erfaringer, historie og ikke minst mine oppskrifter som stammer fra lokale etablissemang i hele europa.

Jeg er utdannet kokk og har jobba på hovedsakelig restauranter i hele Europa men har også vært innom hotellkjøkken og storkjøkken (inst)

Har Dere noen spørsmål eller trenger oppskrifter så er det bare å spøre skal jeg gjøre mit beste for å svare Dere.

Alle oppskrifter er ommregnet til Norske forhold og bassert på råverer som du kan finne i din lokale matbutikk.

Jeg er av den oppfattning at i god mat skal det brukes fett, altså i disse oppskriftene er det meierismør, seterrømme og kremfløte.

Håper dette blir så morro som alle bloggere skryter av så får Dere ha god lesning.



Søk etter oppskrifter

torsdag 13. oktober 2011

Fiske rulader med potet og selerirotpurè.


Hei igjen.

Vi går helga i møte så i dag blir det fisk.
Jeg liker godt den fisken som går under mange navn rundt om kring
i frysedisker og som bærer navnet Pangasius filet.

Fisken i seg selv er fast og kan brukes til det meste, god i Fish'n Ships.


Dette er en skinn og benfri hvit fiskefilet som trekker til seg alt av smak
som du ønsker og tilføre.

Her skal jeg bruke den som en rullade og denne retten kan du bruke enten som forret eller som hovedrett.



Pangasus filet 2 til middag eller en til forret.
ett nett med blåskjell
1 løk
2 fedd hvitløk
1 halv side laks, skinn og benfri.
1 liten pakke røket laks i skiver
4 middels poteter
1 selerirot
4 dl hvitvin
5 dlfiskekraft
liten kremfløte
smør og mel til steking og jevning
salt og pepper
hakket dill eller tørket på box.

Begynn med å banke filetene lett med en biff banker eller siden på en kjøtt øks ol.
dryss så over litt salt og pepper.
Kutt så laksefilet i strimler som er like breie som laksefileten er tykk.
Legg så en strimel laks på pangasius fileten og rull det til en rull.
Når du har fullført rullen forsegler du den med en skive røket laks, legg rullen med skjøten ned eller tre igjennom et bambusspyd, tanpirker ol.

Varm opp en middels stor kjele.
Smelt smør i bunnen, skal være varmt men ikke brunt.
Her kan du med fordel blande i litt soyaolje slik at smøret ikke svir seg og du oppnår en høyere temp.
Finhakk løken og hvitløken og ha den i kjelen.
La den bli " blank " og ha i rensede blåskjell.
Ha så i 3 dl av vinen og legg på lokk, skjellene er ferdige når de er åpne ca 2 min.

Nå kommer valget.

Vil du servere blåskjellene som tilbehør til denne fiskeretten eller som forret så tar du de da ut av kjelen nå.
Hvis ikke heller du nå på fiskekraft og koker inn til det er ca 3-4 dl væske igjen i kjelen.
Nå siler du kraften og koker den opp igjen.
Tilsett fløten og la det koke til du har ønsket mengde igjen i kjelen.
Smak til med salt og pepper og jevn med mayzenna, mel og smør eller mel og vann ristet på glass "husmorjevning"

Legg nå rullene av fisk i en form og hell på resten av vinen, dryss på salt og pepper.
Legg en aluminiumsfolie over, har du lokk på formen kan du bruke det.
Sett det hele i ovnen på 225 grader og la det stå til fisken er fast og fin.( 10 - 15 min)

Kutt poteter og selerirot i terninger.
Kok dem møre i samme kjele uten salt.
Når de er møte heller du av vannet og har dem i en mixebolle
Ha i 1 dl kokende melk og en klatt smør og kjør til en masse.
Smak så til med salt og pepper.

Legg opp, dryss på dill og server.

Til dette kan du servere de grønnsaker du måtte ønske men jeg pleier å bruke lettkokt brokkoli
og kokte gulerøtter i staver for da er det barne vennlig.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar