INTRO


Hei på Dere !!

Denne bloggen er et resultat av at jeg gikk avgårde å ødela ryggen min såpass at jeg ble sengeliggende.

Siden mitt yrkesaktive liv startet som trettenåring så kan jeg vel melde om at denne tilværelsen gjør at jeg må finne på noe for ikke å gå på veggen.

Derfor lager jeg denne for at jeg skal ha noe å gjøre og for at Dere skal få gode oppskrifter og innspirasjon.

Jeg kan vel si med en gang at jeg er ikke så flink til å forklare meg skriftlig så du trenger muligens litt basiske matlagingskunskaper, men ikke la deg skremme for det. Alle kan lage mat hvis de vil.

Her skal jeg dele mine erfaringer, historie og ikke minst mine oppskrifter som stammer fra lokale etablissemang i hele europa.

Jeg er utdannet kokk og har jobba på hovedsakelig restauranter i hele Europa men har også vært innom hotellkjøkken og storkjøkken (inst)

Har Dere noen spørsmål eller trenger oppskrifter så er det bare å spøre skal jeg gjøre mit beste for å svare Dere.

Alle oppskrifter er ommregnet til Norske forhold og bassert på råverer som du kan finne i din lokale matbutikk.

Jeg er av den oppfattning at i god mat skal det brukes fett, altså i disse oppskriftene er det meierismør, seterrømme og kremfløte.

Håper dette blir så morro som alle bloggere skryter av så får Dere ha god lesning.



Søk etter oppskrifter

torsdag 13. oktober 2011

TV2 sjekker frukt og grønt.

Ja tv2 tester frukt og grønt diskene.

De siste årene har matvarebutikkene satset mer og mer på synliggjøring og dermed mersalg på frukt og grønt.
Grunnen til dette er enkel, det er sundt og butikkene tjener bra på det.
Slik matvarebransjen er i dag selges det masse varer med tap eller lite fortjeneste, derfor er de varene med god fortjeneste viktig og markedsføre.
Kiwi kutter momsen, rema mener de er billigst osv.
Men det som altid er spørsmålet, er hvor sparer man penger?
Jeg skal komme med fakta og mine meninger så kan dere selv gjøre dere opp en mening.
Jeg skal også ta opp en del logikk.

Kiwi kutter momsen på frukt og grønt.
Det vil si 25 % avslag. Mens på Coop obs får du 40% på frukt og grønt. er ikke det vesentlig mere avslag?
Men alikevell påstår Kiwi at de er billigst.
Men Norske mann er ikke fornøyd før han er lurt, vi elsker å bli lurt og går på det ene salgstrikset etter det andre.
Vi handler mat i butikker vi tror er billige men klager i kassa hvis vi oppdager at en liter melk er 10 øre billigere i nabobutikken.
Rema 1000 selger varer ann mass og skryter av at de er billige.
Det å handle på Rema er som å handle på et lager.
Rett og slett, jeg kan ikke fordra den butikken men det er meg.
Se på utvalget, på Rema kan du se en pålegsdisk som strekker seg så langt øyet kan se og dette faller vi dumme Normenn for.
Har du tatt en titt på utvalget? Det har jeg, der jeg var innom hadde de nettop bygget om og skrøt av sin fine butikk, jeg tok turen innom og gikk ut uten varer.
Ja prislappen er billig men vær varsom, de selger de minste pakningene og i hyllene er ikke utvalget bra men det er mye av samme vare, 1,5 m med baconost!!!

Det som også er merkverdig er alle "handlevogntestene" som blir gjort i aviser og blader.
De fyller opp en handlevogn med de "samme" varene å den som har den billigste vinner.
Men dette har store mangler.
Det som plager meg er at det er ofte Rema som vinner disse testene og det som er merkverdig er at de altid velger "billigproduktene" hos Rema men ikke hos de andre.
Altså Rema har den billigste servelaten, den er levert av Fjordland og den er så så mye billigere en servelaten du får hos Prix.
Men den hos prix heter Gilde og har nesten dobbelt så mye pålegg i samme pakke.
Hadde de derimot tatt servelaten fra Coop Extra så hadde de fått større pakke til lavere pris.
Men dette tenker ikke Ola Normann over for vi vil bli lurt.

Et eksempel til er melk og meierivarer.
De er billigst her hos oss men vi får de billigere pga kort holdbarhet, men det bryr ikke Ola Normann seg om for vi sparer 10 øre.
Slik er det på mange ferskvarer. Ikke at dette er en fasit men mine erfaringer siden jeg har sjekket.
Å det at de selger råtten frukt og grønt overrasker meg ikke i det hele tatt.

Men hvorfor er det slik?
Jo det skal jeg si deg, Norske forbrukere presser prisene og vil ha billigere varer, noe som igjen gjør at kjedene presser leverandører og leverandørene presser produsenten.
Dette gjør at vi får billige men dårlige varer og vi klager og lager tester og klager mer.
Men hvem har skylda ? Jo Ola Normann som skal ha alt så inni granskauen billig og selvfølgelig den beste kvalitet.
Å får han ikke det så klager vi.
Men jeg syns jo at staten kunne fjernet moms på matvarer helt slik at mat som faktisk er en nødvendighet hadde blitt billigere samtidig som alle ledd kunne tjent penger på å selge kvallitet og ikke "søppel"

Ja jeg har sterke meninger om det meste men jeg sier ifra å klarer faktisk å se begge sider av sakene.

Så det vil bli mere eder og galle her.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar